نوع همکاری : همکار
کارفرما : دانشگاه علوم و فنون مازندران
سال طرح : 1397
مشاهده سایر طرح های محمدباقر فرقانی اوزرودی
پژوهش حاضر با عنوان تدوین و به روز رسانی نورم آمادگی بدنی دانشجویان دختر دانشگاه علوم و فنون مازندران می¬باشد. روش تحقیق مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی می¬باشد. جامعه تحقیق حاضر عبارت از تمامی دانشجویان دختر می¬باشند که در دانشگاه علوم و فنون مازندران تحصیل می‌کنند. متغیرهای موردنظر از طریق پرسشنامه محقق ساخته و از طریق مصاحبه با اعضای نمونه و اندازه‌گیری متغیرهای آمادگی جسمانی مورد سنجش قرار گرفته است. حجم نمونه تحقیق بر اساس فرمول کوکران 254 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد. متغیرهای تحقیق شامل اندازه‌گیری وزن، قد، چربی زیرپوستی، توان هوازی، قدرت پنجه‌های دست، انعطاف تنه، استقامت عضلات سینه¬ای، استقامت عضلات کمربند شانه¬ای و استقامت عضلات شکم است که به وسیله¬ی ابزارها و آزمون¬های معتبر اندازه¬گیری شد. در آمار توصیفی از شاخص‌های مرکزی مانند میانگین، شاخص‌های پراکندگی و شاخص استفاده گردید و در آمار استنباطی از تحلیل واریانس و آزمون تی برای تحلیل داده¬ها در سطح معنی داری 05/0استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد میانگین توان هوازی شرکت-کنندگان برابر با 67/2±65/29 (میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه)، میانگین استقامت عضلات کمربند شانه¬ای شرکت کنندگان برابر با 86/1±42/12(عدد)، میانگین استقامت عضلات سینه شرکت¬کنندگان برابر با 56/2±87/13 (عدد)، میانگین دراز و نشست شرکت¬کنندگان برابر با 61/2±54/27 (عدد)، میانگین قدرت دست شرکت-کنندگان برابر با 55/1±05/35 (نیوتن/میلی متر)، میانگین انعطاف تنه شرکت¬کنندگان برابر با 40/2±88/38 (سانتیمتر) بدست آمد. بین وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان دختر به تفکیک سطح درآمد و تأهل تفاوت وجود ندارد (05P). همچنین بین وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان دختر فعال و غیر فعال در ورزش تفاوت وجود دارد (05>P). نتایج تحقیق نشان داد که میزان آمادگی جسمانی دختران (15-24 سال) در حد متوسط به بالا نسبت نورم بوده است. اگر چه عملکرد موجود نشان از وضعیت مناسب زمینه-هاي مورد بررسی می¬دهد ولیکن هنوز اطلاع از میزان آمادگی جسمانی دانشجویان دختر به تفکیک سن و تجدید نورم استانی و تدوین نورم ملی آمادگی جسمانی و در کنار تدوین برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت در راستاي ارتقاء و حفظ آمادگی جسمانی دانشجویان دختر باید در اولویت قرار گیرد.